Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2015

Ηθική.


Ηθική: Ακόμα μια κοινωνική κατασκευή, χρήσιμη για την εύρυθμη λειτουργεία της κοινωνίας. Αν και δεν υφίσταται στην ουσία ηθική σαν καθολική αλήθεια, η ηθική είναι απαραίτητη για την αρμονική συνύπαρξη ενσυνείδητων μονάδων που αλληλεπιδρούν. Κάποια μορφή ηθικής υπάρχει ήδη στη βιολογία του ανθρώπου και είναι αποτέλεσμα της εξελικτικής διαδικασίας - διαφορετικά, πιθανότατα δε θα ήμουν εδώ να γράφω περί ηθικής.

Η ηθική με άλλα λόγια είναι μια συμφωνία μεταξύ εμένα, εσένα και όλων μας, από την οποία εποφελούμαι άλλα και ζημιώνομαι προκειμένου να καταστήσω εκείνη την εμπειρία που ονομάζουμε ζωή όσο το δυνατόν λιγότερο επίπονη για την ύπαρξή μου. Προσωπικά, δίνοντας μια όσο το δυνατόν περιεκτηκότερη περιγραφή για την ηθική, θα έλεγα ότι είναι η διαδικασία περιορισμού του εαυτού μου προκειμένου να αποφύγω να αλληλεπιδράσω με κάποιον με τρόπο ο οποίος θα είχε ανεπυθήμητα αποτελέσματα αν προορίζοναν για εμένα.

Φυσικά, είναι μακράν πιο πολύπλοκο το θέμα της ηθικής γιατί εμπλέκεται το εγώ, η σημασία της ατομικότητας και της ατομικής ελευθερίας άλλα και το που βρίσκεται η κόκκινη γραμμή που διαχωρίζει το "εύρος" της ελευθερίας μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου